LCHF

Zupermamman har börjat med lchf-diet sedan en tid tillbaka. Jag försöker vara med och stötta på ett hörn, hittills mest med lite tillrop om vad hon kanske bör eller inte bör äta efter att huvudsakligen ha kikat runt lite på nätet, men även med att försöka få hem lämpliga saker från affären.
Det har dock inte varit så populärt när jag suttit med en skål godis, eller en stor portion klyftpotatis, eller vad som helst och sagt att "du ska inte äta det här". Alltså får jag försöka haka på för att vara bättre support. Det har bara blivit ett par måltider hittills, men efterhand som vi får kläm på menyn ska det väl gå bättre. Maten behöver det inte vara något fel på (rent smakmässigt menar jag då, enligt de källor jag läst (som talar för lchf då förstås) så ska det uppenbarligen vara bättre mat rent kvalitativt. Varför annars ge sig in på det?), utan vi har fått till ett par riktigt goda måltider. Man blir som regel behagligt mätt av ett mål, dock har jag nästan alltid fått ett enormt cola-sug efteråt. Det går väl över när min kolhydratberoende kropp har vant sig lite vid att få fett istället.
Så maten verkar funkis, men sen är det ju frukost, eventuella mellanmål och fika/gotte i soffan som vi inte fått till. Allt man förknippar med dessa mål är kolhydratbomber. Frukost för mig är bröd och gröt eller flingor. Mellanmål likaså, eller kanske frukt. Fika är kakor och godis. Allt sådant man inte bör äta enligt lchf (eller i största allmänhet, eftersom det inte är allt för nyttigt).
Vi köpte oss en kokbok för att få mer inspiration till vad vi kan äta. Den verkade (verkar) bra, med flera recept för både frukost och fika utöver maten. Igår provade jag att göra oss en av frukostarna. En smoothie. Det lät jättegott, med yoghurt, grädde och bär. Men jag var nog redan innan något skeptisk tilll att kombinera bär och kanel, och än mer efter att ha provat. Ägg var där i och jag tänkte att det inte skulle påverka smaken nämnvärt, men bättra på proteininnehållet och vara mättande. Resultatet var riktigt vidrigt! Det var så motbjudande att vi fick kväljningar båda två. Sen var den dessutom på väg upp hela förmiddagen, till strax innan lunch. Detta är definitivt inget alternativ för oss. Det blev förstås inte bättre av att jag klantade till det med att röra i smält kokosfett som stelnade i klumpar istället för det flytande kokosfett som skulle vara i, eller att zupermamman inte tål råa ägg, men denna dricka hade varit helt vedervärdig ändå.

Kommentarer
Postat av: Petra

Ha ha ja det var FY FASEN ÖRK TVI BLÄ!! Ha ha

Men du e go du som peppar mig.

Tack

2012-05-13 @ 22:02:49
URL: http://zupermamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0